مرتضی مهاجر باجگیران؛ علیرضا پویا؛ زهرا ناجی عظیمی؛ سمیه فدائی
چکیده
مدیریت و عملیات انبارداری یکی از بخشهای ضروری در سازمانهای تولیدی و خدماتی است. انبارداری یکی از اجزای اصلی هزینهبر در فعالیتهای سازمان و سزاوار توجه بیشتر محققین به این حوزه است .این تحقیق مسئله انبارش بر اساس خوشهبندی اقلام را با در نظر گرفتن کلیه عوامل مؤثر در ذخیرهسازی محصولات در انباری با محصولات حجیم و متنوع بررسی ...
بیشتر
مدیریت و عملیات انبارداری یکی از بخشهای ضروری در سازمانهای تولیدی و خدماتی است. انبارداری یکی از اجزای اصلی هزینهبر در فعالیتهای سازمان و سزاوار توجه بیشتر محققین به این حوزه است .این تحقیق مسئله انبارش بر اساس خوشهبندی اقلام را با در نظر گرفتن کلیه عوامل مؤثر در ذخیرهسازی محصولات در انباری با محصولات حجیم و متنوع بررسی نموده است. هدف اصلی این تحقیق کاهش هزینههای حملونقل به هنگام جمعآوری و تحویل سفارشها و استفاده مؤثرتر از فضای انبار میباشد. از تکنیک تحلیل خوشهای کامینز برای حل مسئله خوشهبندی و از مدل برنامهریزی ریاضی تخصیص تعمیمیافته برای حل مسئله تخصیص دستههای اقلام به محلهای انبارش استفاده گردیده است که یک مدل برنامهریزی عدد صحیح باهدف مینیمم کردن هزینه حملونقل به هنگام جمعآوری و تحویل سفارشها است. این تحقیق با شناسایی و در نظر گرفتن شاخصهای تأثیرگذار و با استفاده از مدل برنامهریزی ریاضی تخصیص تعمیمیافته و فرموله کردن شرایط واقعی مسئله و حل آن بصورت بهینه توانسته است رویکردی جامع را در خوشهبندی و تخصیص اقلام ارائه دهد و مدیران شرکتها میتوانند از این مدل برای کاهش هزینههای انبار خود استفاده نمایند. نوآوری تحقیق حاضر استفاده از خوشهبندی در مسئله تخصیص محلهای انبارش به اقلام انبار و سپس مدلسازی ریاضی آن میباشد. مدل پیشنهادی در شرکت خانهسازی مشهد اجرا شد. بهمنظور اعتبارسنجی مدل، تعدادی مسئله شبیهسازیشده از مسئله واقعی طرح و با نرمافزار گمز حلشد.
محمد علی فائضی راد؛ علیرضا پویا
چکیده
با گسترش فناوری اطلاعات و ظهور بازارهای مجازی، برنامه ریزی و تحلیل این بازارها و اجزای آنها به اولویتسازمان های ذی نفع تبدیل شده است. یکی از مهم ترین بازارهای مجازی کنونی در کشور، بازار فروش آنلاینخدمات شارژ اپراتورهای مختلف تلفن همراه در قالب فروشگاه های اینترنتی است. با توجه به تعداد انبوه و درحال رشد این فروشگاه ها، دسته بندی آنها ...
بیشتر
با گسترش فناوری اطلاعات و ظهور بازارهای مجازی، برنامه ریزی و تحلیل این بازارها و اجزای آنها به اولویتسازمان های ذی نفع تبدیل شده است. یکی از مهم ترین بازارهای مجازی کنونی در کشور، بازار فروش آنلاینخدمات شارژ اپراتورهای مختلف تلفن همراه در قالب فروشگاه های اینترنتی است. با توجه به تعداد انبوه و درحال رشد این فروشگاه ها، دسته بندی آنها از دید تأمین کننده به منظور ارائه امتیازات و آینده نگری در همکاریضروری است. در این پژوهش، با استفاده از داده های یکی از مهم ترین تأمین کنندگان این محصولات، قریب بهسه هزار فروشگاه مجازی مورد تحلیل قرار گرفته و بر اساس شاخص های مورد نظر تأمین کننده خوشه بندیشده است. فرآیند خوشه بندی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی SOM و در قالب روش دو مرحله ای آن باالگوریتم k-means انجام شده است که تحلیل خوشه های حاصل از شبکه عصبی را تسهیل می کند. اگرچه بهمنظور تعیین بهترین تعداد خوشه ها، شاخص های اعتبارسنجی مختلفی گسترش پیدا کرده است اما در اینپژوهش با ترکیب روش تصمیم گیری چندشاخصه در مدل و تجمیع شاخص های مختلف، به ارائه یک مدلبهینه یابی با رویکرد جبرانی نسبت به شاخص ها پرداخته شده است.